torsdag 2 maj 2013

Amager - The Sinner Series Pride

Dags att ta sig an nr.3 i Systembolagets 2:a majsläpp:


The Sinner Series Pride från Amager Bryghus i Danmark, en Imperial Stout med toppbetyg (99) på ratebeer.

Säljstart på Systembolaget, 2013-05-02 kl.10:00:00 pip!


Eftersom jag hängde på låset så fanns alla ölen i detta släpp som jag efterfrågade, inklusive denna :)

Här har Amager Bryghus tagit fram den öl i "sinnerserien" som gör dem mest stolta, en imperial stout som fått koka hela 6 timmar.


Jag citerar Amager:
"Vi er ikke stolte over at være syndere, men i det mindste er vi åbne omkring det..."

Mörksvart med lite bruna toner. Helt ogenomtränglig. Beigebrunt, fluffigt, skum på två fingrar. Lämnar rejält med rester.

Doft av söt lakrits, vingummi, gräddglass, lite kaffe, kartong, kakao & bränd malt. Inte så kraftig doft som jag förväntat mig dock!



Krämig, komplex smak av, rostad malt, kaffe, mörk choklad, mörkt bröd, farinsocker och svartvinbär. Söt med lite lätt smak av rök.

Medium till full kropp med en, för stilen, svag beska som dock växer med tiden. Långt efter att jag svalt ned klunken med Pride så kittlas smaklökarna bak på tungan av beskan som vägrar ge upp!


Skall jag klaga på något så är det möjligtvis att den är lite för söt. Missförstå mig inte, fantastiskt god men sötman tar över lite för mycket.


Nåväl! Har du inte köpt den än så tycker jag absolut att du skall ge Amager Pride en chans. Spara gärna någon flaska ett år eller två & återkom med kommentarer :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar