söndag 26 augusti 2012

Eskilstuna Ölkultur Skogsängens Saison (nr 89002)



Beställd 2012-07-11. Hämtade ut på Systembolaget 21:e juli - Min 50-årsdag. Bra present!
Tyvärr så är denna produkt nu slut hos levberantören & går ej att beställa :(

Provad: 2012-08-26
Pris för 33cl 31:40 dvs 95:15 litern.
Alkoholhalt: 6.3%

En saison från Eskilstuna Ölkultur som kryddats med ekologisk genovese basilika från Hornuddens trädgård - Spännande!

Vätskan är disig & vit-gul med ett två fingrar högt, vitt skum. Bara lite restter på glaset.
Doftar friskt, syrligt av persika, citron, örter & hö.
Eftersom jag är sen att recensera denna öl så finns det flera åsikter ute i "molnet" & till skillnad från de flesta andra recensenter så har jag svårt att känna doften av basilika. Fast kanske om jag känner efter riktigt noga (och dessutom vet om det) så förnimmer jag en svag basilikadoft!
Vet dock inte om det är för att jag så gärna vill...

Smaken är nästan lite av torr champange. Uppfriskande med lagom beska. lite grape, citrus & omogna äpplen.

Många ölbloggare har höjt denna till skyarna. Jag är dock mera skeptisk. Förmodligen har jag mycket kvar att lära...

Fräsch, frisk, uppfriskande - visst, men själv väljer jag mycket hellre en välhumlad APA :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar