torsdag 27 december 2012

AleSmith Brewing Company - YuleSmith Winter Holiday Ale

Direkt från San Diego i USA kommer denna julskapelse: AleSmith - YuleSmith Winter Holiday Ale.


En Imperial/Double red ale med fantastisk doft och smak och, till min förvåning & glädje så här någon dag efter julafton, inte massa julkryddor!


Tillfälliga sortimentet på Systembolaget med säljstart 2012-12-01. ABV: 8.5%

Färgen är kraftigt kopparöd & vätskan klar. Det fingerhöga skummet är beigegult med rejäla rester på glaset.


Doften är fantastisk! Torkad frukt, aprikos, apelsinmarmelad, apelsinskal, grapefrukt, tallbar & honung. Jag kommer på mig med att tänka på Lagunitas Lucky 13.alt.

Förutom dofterna & smaken så har de det höga betyget på ratebeer gemensamt. YuleSmith vinner dock på målsnöret med toppnoteringen 100 poäng!


Smaken då? 

Torkad frukt, mörk sirap, karamellmalt, grapefrukt, mago, aprikos, ek & apelsinskal. Alkoholen finns där men döljs fantastiskt bra i den mästerligt bra blandningen av beska & sötma.


Jag har svårt att hitta rätt ord här utan att verka köpt... Av årets ale jag provat (och det är en del) så hamnar den här högst upp på min lista, tätt följd av Lagunitas Lucky 13.alt.

Det enda jag kan komma på att ta fram till YuleSmith Winter Holiday Ale nackdel är väl priset; 129 kr för 650 ml ger ett literpris på hela 198 kr...


Prisvärt? Tja, det ligger i betraktarens öga... ABSOLUT säger jag! Vad kostar en biobiljett? Vad blir merkostnaden för att ta bilen till jobbet istället för cykeln? Vad kostar 2 "stora stark" (brrr... jag ryser bara vid att behöva skriva detta) på krogen?


Vad jag försöker förmedla är: Vad är du beredd att offra för att få uppleva ett av 2012:s bästa ale?

Är 65 kr för mycket (2 pers delar på en flaska) så kanske du skall återgå till Sofiero Original...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar