lördag 29 december 2012

Stone 16th Anniversary IPA

I de sista flämtande timmarna av året 2012 så har jag sparat det bästa (?) till sist: 16th Anniversary IPA från Stone Brewing Co. i Californien USA.


Bryggd på korn & rågmalt, humlesorterna amarillo och calypso, samt citron och perennen citronverbena.
Jag är en riktig "sucker" för amarillohumle så slutbetyget borde vara klart redan :)


ABV: 10,0 %

Vätskan som rinner ned i glaset är mörkt gul, nästan orange. Lite dimmig, halvgenomskinlig. Skummet är gulbeige & det hänger kvar rester på glasets innersida.


Doften slår emot näsan, som "förkylingen från helvetet" som nu är inne på sin 10:e vecka, inte lyckas stå emot.
Här har vi en kaskad av dofter; Tropisk frukt, apelsin, mango, persika, citron, kola, vanilj & tallbarr.


Smaken gör mig inte besviken... torkad frukt, knäck, aprikos, tallbarr, grapefrukt, apelsinskal, örter och vanilj.

Påminner mycket om Lagunitas Maximus som jag druckut många gånger MEN tydligen inte skrivit om i bloggen ser jag!
Lustigt nog har de båda samma höga (98) betyg på ratbeer :) - Anniversary & Maximus


Priset på vårt kära Systembolag är 99 kr för 650 ml så det blir ett literpris på 152 kr.

Värt varenda krona, men om du vill ha nästan samma upplevelse på betydligt mindre pengar så rekommenderar jag att prova ovan nämnda Lagunitas Maximus med ett literpris som ter sig som rena fyndet: 67 kr!


Då får du dock nöja dig med en lägre alkoholhalt, "endast" 8 %  ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar