onsdag 6 februari 2013

Left Hand Wake Up Dead Imperial Stout

Nästa öl i februarisläppet blir en stout från Left Hand Brewing Co i Colorado, USA som grundades 1993.


ABV: 10.2 %

En 650 ml flaska betingar på Systembolaget 77:30 (119 kr per liter)


Färgen på vätskan är nattsvart & klar. Det bruna skummet är c:a 1 finger högt & har små bubblor. Det lämnar rester på glaset.

Doft av mörk choklad, vanilj, rågbröd, kavring, mörk sirap & farinsocker. En väldigt mjuk, söt & inbjudande doft!


Jag låter nosen dyka ner i glaset & tar en rejäl sniff till innan jag låter smaklökarna få ta del av denna imperial stout.

Wow! Jag gillar det jag känner; Smaken är mörk choklad, mörkrostat kaffe, en härlig balanserande sötma som svarar mot beskan & den brända malten, vanilj, honung, anis & russin.


Medium kropp med lite kort eftersmak. Alldeles "lagom" kolsyra som sprätter lite i bakgrunden. Mjuk & behaglig. Väldigt lättdrucken!

Alkoholhalten på över 10% känner jag inte alls av, förutom att det blir roligare att skriva ju längre ner i flaskan jag kommer... :)


Det finns i nuläget (2013-02-06) några flaskor kvar spridda i Sverige. Spring och köp! Jag kommer definitivt att stå & rycka i dörren på bolaget i Askim i morgon för att köpa några till för lagring.


Jag återkommer med tillägg till denna recension i december 2013 & kanske även 2014, 2015... OM jag klarar hålla fingrarna borta så länge...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar