söndag 17 mars 2013

Electric Nurse Easter Ale

En "Hoppy Amber Ale" enligt Brewtrade Sweden AB.


Brewtrade ligger i Mölndal & drivs av Mikael Dugge Engströms dotter Linda & hennes man Peter. Linda är sjuksjöterska & Peter elektriker - därav namnet på ölmärket "Electric Nurse"

Ölet bryggs självklart på Dugges Ale & Porterbryggeri.


Mörkt bärnstensfärgad, nästan kopparfärgad, klar vätska med beige skum som lämnar rester på glasets innersida då det sjunker ned.


Doften är svagt maltig, karamellmalt, jord, torkad frukt & äpplen.

Mjuk smak, nästan lite vag... malt, karamell, äppleskal & jord. Lite metall.


Pris på systembolaget 27:50 för 500ml dvs 55 kr litern

ABV: 4.4%


Jag vet inte vad jag skall tycka... Väldigt lättdrucken öl med mjuka, vaga, smaker. MEN ingenting som sticker ut. Ingenting som får mig att längta tillbaka.

Kanske är det den låga alkoholhalten som spökar. Alkoholen är ju en bra smakbärare & det saknas här.


Nä. Det blir inte fler av Electric Nurse Easter Ale. Absolut inte prisvärd. Vill jag ha ett öl med låg alkoholhalt köper jag hellre Sir Taste-A-Lot med ABV: 3.5% för bara 10 kr / 500 ml. Betydligt bättre lukt & smak till lägre pris :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar