lördag 13 april 2013

Malmö Brygghus Cacao-Porter

Dags för ytterligare en Imperial Stout (förlåt, Porter) - Kan väl aldrig bli för många?


Cacao-Porter från Malmö Brygghus. Den här har jag längtat efter att få prova ett bra tag.

Försökte beställa den från Systembolaget tillsammans med lite andra öl men den första gången kom den aldrig... Då jag nu provade att bara beställa denna så tog det bara 3 dagar till det efterlängtade SMS:et kom :)


En vacker 750 ml flaska med en intressant etikett som osar gammalt porterbryggeri!
Pris: 89 kr för 750 ml dvs. 119 kr litern.


ABV: 8.0 %

Då jag häller upp ölet ser jag att det har en brunaktig ton som övergår till helt svart då den landar i glaset. Skummet är ett finger högt & ljust, brunbeige & gräddigt.

Nu kommer vi till det intressanta, doften! - Vanilj, choklad, dock inte mörk, snarare mjölkchoklad, rostat kaffe och humle.


Smaken då? - Kakao, kaffe, rostade nötter, lakrits & rostad malt.

Medium kropp med svag kolsyra som är alldeles perfekt.


Jag har svårt att sätta betyg på denna...

Tycker att doften är lite för enkel. Saknar komplexitet. Smaken är god & intressant men kroppen är lite för tunn... God men jag saknar lite dj-r anamma! Positivt är att trots 8% alkohol så känner man inte av den :)


Slutsats: 

En god, frisk & lättdrucken porter som är väl värd att prova om du inte kommit till ännu ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar