söndag 1 september 2013

Stone Brewing Co. Old Guardian Oaked Smoked Barley Wine Style Ale 2013 Odd Year Release

Då denna skönhet släpptes på Systembolaget 1:e augusti så var jag så klart framme & knep några stycken.


Lyssna bara på namnet: "Old Guardian Oaked Smoked Barley Wine Style Ale 2013 Odd Year Release" - Blir inte mycket vackrare än så...

Fortfarande finns det några flaskor kvar för hugade spekulanter. Pris på bolaget: 82:90 för 650 ml dvs. 128 kr litern.


Då jag nu öppnar flaska nr.2 så blickar jag tillbaka till "jungfruflaskan" & återger betyget som jag gav då eftersom det gäller fortfarande :)


Jag provade den 1:a flaskan 5:e augusti & lämnade då följande betyg på ratbeer:

Released in Sweden aug. 1 - 2013 In a beatiful 650 ml bottle from Systembolaget in Sweden.

ABV: 11.4%

A clear, dark amber color Barley Wine with a 3 finger high, beige, head that leave a lot of lacing on the glass.

Nose: Syrup, smoked malt, oak, caramel, vanilla, honey an dark fruit.
Ohhh I LOVE that nose! 

Taste: Hops, wood, brown sugar, smoked ham, grapefruit, toffee, orange peel and a beatiful long lasting bitterness that even increases over time.

A full body with a medium carbonation. A very well hidden alcohol taste.


I just love this wonderful barley wine from Stone. Go get it and put a few bottles away a year or two. I think it will be even better after a while :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar