söndag 3 november 2013

Schneider Weisse Tap X Mein Aventinus Barrique (2013)

Fantastiskt fint namn på en öl: "Schneider Weisse Tap X Mein Aventinus Barrique (2013)"

Redan DÄR misstänker man något stort...

Släpptes 2013-11-01 på Systembolaget till ett pris av 97 kr för 750 ml dvs. 129 kr litern
ABV: 9.5 %

Bryggs av Weissbierbrauerei G. Schneider & Sohn i Tyskland.


Vätskan är brun med lite dragning åt rött, grumlig och med ett finger högt beige skumtäcke. Inga rester på glaset.


Doften är fantastisk! Vinös doft, äpple, örter, röda bär, körsbär, russin och ekfat.


Smak: Syrlig smak av frukt, röda vinbär, plommon, äpplen och bröd.


Medium kropp med en svag kolsyra. Fantastisk!


2 kommentarer:

  1. Helt ärligt undrar jag om du någonsin druckit finöl tidigare eller ens smuttat på halvbra.. Enligt mig och bekanta ölfantaster är denna öl den äckligaste jävla ölen jag druckigt i hela mitt liv. Tap X Smakar som ett dåligt rödvin med rutten kork med extra söttma adderat med en gnutta kolsyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du "anonym" och dina "ölvänner" får självklart ha era åsikter - "Smaken är som baken" MEN jag gillar denna skarpt!

      Till mitt försvar kan jag rekommendera att besöka ratebeer (95 av 100) eller Beeradvocate (88 av 100)

      Radera