torsdag 13 februari 2014

Anchor BigLeaf Maple Autumn Red

En amber ale från Anchor Brewing Company i San Francisco, Kalifornien.
ABV: 6 %

Säljstart på Systembolaget 2013-12-02. Pris: 24:90 för 355 ml (70 kr litern)
Efter besöket i Florida i julas så kan jag inte låta bli att jämföra priset "over there" - Nästan samma faktiskt! Total Beer & Wine tar 26 svenska kronor... FAST det är för en sexpack... dvs 4:35 st - 12 kr litern!


Jag provade denna första gången 3:e dec 2013 och skrev min bedömning på ratebeer samma dag. En flaska hade jag kvar som jag öppnade idag.


Ölet är klart, mörkt bärnstensfärgat med dragning åt rött. Skummet beige och tre fingrar högt. Rejält med rester stannar kvar på glaset.


Doft: Fruktig, apelsin, karamellmalt, humle, furu, citrus, torkad frukt, lönnsirap och vispgrädde.

Smak: Malt, nötter, torkad frukt, lönnsirap och kryddor. En bra beska på slutet.


Riktigt god! Tyvärr så har den idag utgått, och kan inte beställas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar