fredag 27 september 2013

Rodenbach Caractère Rouge

Från Brouwerij Rodenbach N.V. kommer denna suröl - "Rodenbach Caractère Rouge". Ett öl som endast tappats i 56 tusen flaskor varav endast tretusen släpptes i Sverige 1:e augusti.

Anledningen att jag provar denna just idag är att jag efter förra lördagen fått beslutsångest över vilken nästa öl skall bli...
21:e september loggade jag nämligen in den 999:e ölen på Untappd och när jag upptäckte det så vill man ju gärna att nr 1K skall vara speciell!



Efter nästan en veckas ångest kom jag fram till följande kriterier på öl nr 1000:

  • Det får inte vara någon jag provat förut
  • Gärna en "udda" öl som inte är lätt att få tag på
  • Betyget på ratebeer & Beeradvocate måste vara minst 98...
  • Jag måste ha den i lagerhyllan :)
Av en händelse kom jag att tänka på Rodenbach Caractère Rouge som jag köpte på Systembolaget i deras augustisläpp, 99 kr för 750 ml (132 kr litern) 

ABV: 7.0 %

Här verkar allt stämma - Till provningen!


Ölet kommer i en fantastisk 'avskalad' flaska helt utan etikett. Endast ett vackert kort hänger runt halsen på flasken, knutet för hand med ett hampasnöre.

Korken, en äkta naturkork, flyger upp med en smäll precis som en finare champange.


Med ett fräsande ljud rinner ölet ned i glaset & det bildas ett litet, tunt vitrosa skumtäcke som snabbt faller ned till en smal ring runt glasets kant. Nästan inga rester på glast.

Vätskan är dimmig, djupt röd med toner åt orangebrunt.


Doft: WOW! Vad är detta! Oerfaren som jag är på suröl så kan jag inte svara på om det är så här det skall kännas MEN - Det här är väl inte öl??! Eller?
Trots mitt första infall - Fantastisk doft! Hallon, körsbär, jordgubbar & lite äppelskal.

Smak: Samma här - Öl?? Jag kommer på mig med att småskratta för mig själv. Det här är roligt! Spännande, nytt, fräscht! Naturligtvis på samma tema som doften förutspådde, hallon, körsbär & jordgubbar. En rejäl syrlighet & sötma som balansera syran. 


Det snurrar i huvudet & det beror INTE enbart på alkoholhalten. Jag känner glädje, upprymdhet, kärlek - nästan som när jag dricker champange! 
Det här ÄR öl enligt alla tekniska termer men upplevelsen är champange  eller ett fint vin.


Passar perfekt på den STORA mingelfesten med de fina glasen :)

Tyvärr köpte jag bara en av de 3000 flaskorna...   :(


5 kommentarer:

  1. Välkommen till surölsträsket ;)
    --MW

    SvaraRadera
  2. Tyvärr köpte jag bara tre... De försvann i ett huj.

    SvaraRadera
  3. Denna har jag haft turen att prova ett par gånger. Ursäkta svordomarna, men denna är otroligt jävla f****ing underbart god på alla sätt och vis. Satan så go!
    /Therese

    SvaraRadera