fredag 11 oktober 2013

Stone Espresso Imperial Russian Stout 2013 "Odd Year" Release

Vid oktobersläppet så missade jag tyvärr ett öl jag sett fram emot att få prova: Stone Espresso Imperial Russian Stout.
Så mycket gladare jag blev då jag fick ett mail från Systembolaget att det kommit in fler för beställning!

Snabbt knep jag några flaskor & hämtade ut dem i går.


Lite fakta:

Stone Espresso Imperial Russian Stout 2013 "Odd Year" Release släpptes på bolaget 2013-10-01.
Flaskan är på 650 ml & priset 89:90. Det ger ett literpris på 138 kr.
ABV: 11.0 %


I glaset är vätskan klar & mörkt, mörkt brun, på gränsen till svart. Det ett finger höga skummet är brunbeige & lämnar rester på glaset då det sjunker ned.


Doft: Fantastisk! Rostad malt, espressokaffe, grädde, mörkt bröd, vaniljglass, mörk choklad, torkad frukt och vanilj.

Smak: Espresso, rostad malt, lakrits, humle och ek.


En härlig, krämig, munkänsla med en mjuk struktur. Alkoholen göms väl i smakerna. En bra sötma från malten som balanseras väl av den beska som efter en stund kommer krypande.


En riktigt bra imperial stout från Stone Brewing Company!


Missa inte denna! Just nu finns det 370 st i webblager hos Systembolaget - Beställ och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar