tisdag 11 mars 2014

Iron Fist Velvet Glove

"God works in mysterious ways" - Marssläppet på Systembolaget skulle innehålla denna Imprial Stout från Iron Fist Brewing Co men den gick inte att finna...

HELT plötsligt står den dock där! Försenad p.g.a. - vad då? Faktiskt ingen aning, bolaget säger inget.

Iron Fist Brewing är ett familjeföretag som har sin verksamhet i orten Vista - och där är vi IGEN - strax norr om San Diego.


Jag har ju för "!#¤&%!!# varit där! Men tro inte att jag hade förståndet att besöka alla dessa fantastiska bryggerier. Vid denna tid var det bara singlemalt whisky som gällde...

Nåväl. Får väl ta igen detta vid ett senare besök.


Priset på Systembolaget är 96 kr - Kan tyckas högt men detta är för i Amerikanska mått mätt, ovanliga 750 ml - Det ger alltså ett literpris på måttliga  128 kr.

ABV: 9 %

Ölet är nästan svart med ett tre fingrar högt, brunbeige, fluffigt skum.


Doft: Vanilj, choklad, kaffe, rök, aska, gummi och rostad malt.

Smak: Mjuk, verkligen mjuk smak! För att vara en imperial stout -nästan lite vattnig. Kaffe, torr kakao, rökta charkuterier, aska, mörk frukt, soja och melass.
Var har jag upplevt detta förut? Det här får mig att tänka på Alaskan Smoked Porter! Samma upplevelse.


Munkänsla: Rik struktur med väl inbakad kolsyra och nästan ingen smak av alkohol. Väl dold alkoholhalt! Oljig, mjuk, komplex och fortfarande väldigt lättdrucken!


Jag gillar det här! Men å andra sidan gillar jag Alaskan Smoked Porter oxå...


Köpte tyvärr bara två flaskor idag. Skall helt klart tillbaka till bolaget i morgon och införskaffa några fler till ölkällaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar